هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

درباره اسپوتیک

با انواع دمبل و کاربردهای آنها آشنایی دارید؟!

اگر به دنبال ساختن یک باشگاه ورزشی در خانه هستید یا می خواهید تنوع بیشتری را به باشگاه تناسب اندام خود اضافه کنید، همراه اسپوتیک باشید تا در این مطلب به معرفی و تشریح کاربردهای انواع مختلف دمبل بپردازیم… .

سوال های اصلی در اینجا این هستند که چند نوع دمبل وجود دارد؟ کدام را باید برای چه نوع مکان یا برنامه تمرینی فراهم کنیم؟

انواع دمبل

ما در تیم اسپوتیک برای اینکه کار انتخاب را برای باشگاه داران و ورزش کاران آسان تر و ساده تر کنیم، بحث را با معرفی انواع اصلی و انواع فرعی آنها شروع می کنیم و پس از آن، وارد جزئیات می شویم و مزایا و معایب هر مورد را بیان می کنیم. اعتقاد ما این است که روند پیشرو، به شما کمک می کند تا تصمیمی آگاهانه بگیرید و مناسب ترین گزینه را انتخاب نمایید. بنابراین می توان دمبل ها را به 2 نوع اصلی و 8 نوع فرعی طبقه بندی کرد که رایج‌ ترین شان ثابت و قابل تنظیم به شرح زیر هستند:

1- دمبل های ثابت

دمبل های ثابت، خود شامل 6 نوع مختلف می شوند که عبارتند از:

1.1- دمبل تمام فلزی

  • شش گوش چدنی: دمبل های چدنی با یک سری فرآیند تولید می شوند که به این صورت است: طراحی – ساخت الگوهای دمبل – ماسه های قالب گیری – ریخته گری – ماشین کاری – آزمایش کردن و در نهایت بسته بندی.
دمبل فلزی
  • کروم: ساده ترین و در عین حال شیک ترین نوع دمبل ها هستند چرا که از فولاد خالص ساخته شده اند. دمبل‌های کروم‌ کاری شده دارای وزن معلوم و مشخص، صاف هستند و گاهی اوقات فاقد چسبندگی مناسب به سطح دست ورزش کار می باشند.
دمبل استیل

1.2- دمبل با روکش لاستیکی

  • شش گوش لاستیکی: دمبل های شش ضلعی لاستیکی رایج ترین نوع موجود در اکثر باشگاه های بدنسازی هستند چون شکل شش ضلعی متمایز آنها دارای سطوح صاف است که به حل یک مشکل اصلی کمک می کند: بی نظمی در چیدمان این نوع دمبل ها وجود ندارد.
دمبل لاستیکی
  • اورتان: دمبل های یورتان ثابت بسیار شبیه به نوع لاستیکی هستند و حتی گاهی اوقات تشخیص تفاوت آنها سخت می باشد؛ با این حال در عملکرد این دو نوع، تفاوت هایی وجود دارد به عنوان مثال اورتان بسیار قوی‌تر از لاستیک است، بنابراین دمبل های اورتان می‌ توانند در برابر ضربه های بزرگتر نیز مقاومت کنند بدون اینکه آسیب های قابل توجهی را متحمل شوند. لایه ‌های بیرونی آنها نسبت به نوع لاستیکی سخت ‌تر، با ظاهر شیک ‌تر و در برابر خراشیدگی و بریدگی بسیار مقاوم هستند. یکی از معضلاتی که باشگاه داران در مورد وزنه ‌های لاستیکی دارند این است که اثراتی روی کف محیط باشگاه از خود به جای می گذارند… . از طرف دیگر، می دانیم که هر محصول لاستیکی بوی مشخصی دارد و دمبل ها نیز از این قاعده مستثنا نیستند اما ورزش کاران اغلب به دمبل های یورتان علاقمند هستند چون بوی مشخصی ندارند.
دمبل گرد
  • ایروبیک: این نوع با روکش لاستیک یا نئوپرن بسیار با دوام و کاربردی است و دارای روکش درجه یک، ضد حساسیت و بی بو می باشد. این پوشش منجر به ماندگاری بیشتر و استفاده راحت تر می شود و همچنین دمبل ها را به میزان قابل توجهی در برابر سایش بادوام تر می کند و برای استفاده مداوم بسیار مفید هستند.
دمبل ایروبیک
  • با روکش وینیل: مشابه دمبل های نئوپرن، دمبل های وینیل برای مبتدیان مناسب هستند و بیشتر برای کلاس های ایروبیک استفاده می شوند. تفاوت زیادی بین آنها وجود ندارد به جز این واقعیت که دمبل های نئوپرن بادوام تر هستند.

2- دمبل های قابل تنظیم

همانند دمبل های ثابت، دمبل های متغیر هم انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

2.1- دمبل های قابل تنظیم وزن کلاسیک:

دارای میله و صفحات وزنه مجزا هستند که به ورزش کار اجازه می دهند با تغییر صفحات وزنه، وزن را اضافه یا کاهش دهند. پس می توان گفت که نوع کلاسیک طرافداران زیادی دارد.

دمبل قابل تنظیم

2.2- دمبل های قابل تنظیم وزن مدرن:

این امکان را به فرد می دهد تا با کلیک کردن و قفل کردن وزن بیشتر یا کمتر روی میله، وزن را بدون نیاز به افزودن یا برداشتن صفحات وزن به صورت دستی تنظیم کند.

واقعیت جالب: آیا می دانستید قدمت دمبل ها به یونان باستان برمی گردد؟! آنها “Halteres” نامیده می شدند و از سنگ تراشیده شده بودند!

حالا که با انواع دمبل ها (هرچند مختصر) آشنا شدیم وارد فاز دوم مطلب که همان بررسی مزایا و معایب انواع دمبل های معرفی شده است، می رسیم. اجازه دهید دوباره یادآور شویم که: دانستن اینکه دمبل ها از چه ساخته شده اند و چه نوع دمبلی باید انتخاب کنید و اینکه مایل به تمرین در خانه هستید یا برای تکمیل تجهیزات باشگاه خود همراه ما و این مطلب هستید؟ و همچنین طرح و برنامه تمرینی و اهداف قدرتی و آماده سازی شما چیست؟ بسیار مهم است. این تصمیم با درک تفاوت بین دو نوع اصلی دمبل شروع می شود ولی ما برای بازتر شدن تفاوت ها، 2 دسته اصلی را به 3 گروه تقسیم نموده ایم.

مزایا و معایب دمبل های تمام فلزی

آنها انتخاب اصلی بسیاری از ورزش کارانی هستند که در خانه تمرین می کنند زیرا معمولاً به صرفه، بادوام و مقاوم در برابر زنگ زدگی هستند، به این معنی که می توانند سال ها تمرین سخت را تحمل کنند. همچنین استیل صاف ظاهر صیقلی می تواند تجهیزات ورزش خانگی را حرفه ای تر جلوه دهد.

مهمترین عیب دمبل های تمام فلزی این است که در صورت افتادن از دست، می توانند به شدت به کف محیط خانه یا باشگاه آسیب بزنند. با این حال، اگر پوشش مناسب برای کف محل تمرین خود تعبیه کنید، با این مشکل مواجه نخواهید شد. عیبی دیگر اینکه، هزینه اولیه برای خریداری شان است که البته بدیهی است قیمت نهایی محصول هر تولیدکننده با دیگری متفاوت خواهد بود.

مزایا و معایب دمبل های با روکش لاستیکی

پوشش لاستیکی از آسیب شدید به کف محیط تمرین و حتی خود وزنه ها در هنگام افتادن، کمک می کند. همچنین از زنگ زدگی و انواع خوردگی جلوگیری می کند و ضد آب هستند. مزیت مهم دیگر دمبل های با روکش لاستیکی این است که اگر به زمین بی افتند (برخلاف دمبل های تمام فلزی) صدای آزاردهنده تولید نخواهند کرد.

عیبی که برای دمبل های با روکش لاستیکی می توان عنوان نمود این است که بوی خاصی را به همراه دارند. پس اگر به بو حساس هستید، دمبل های لاستیکی ممکن است برای شما مناسب نباشند البته فراموش نکنیم که این بو، با گذشت زمان از بین می رود. ورزش کارانی که به لاستیک یا لاتکس حساسیت دارید، متأسفانه این نوع دمبل ها انتخاب مناسبی برای شما نیستند!

مزایا و معایب دمبل های قابل تنظیم

مزیت: یک مجموعه جایگزین چند دمبل می شود و باعث صرفه جویی در فضا می شود

عیب: گران تر از انواع دمبل های تمام فلزی و دمبل های با روکش لاستیکی هستند

مزیت: قفسه ای برای تغییر وزن تعبیه شده است

عیب: نیاز به یادگیری نحوه تنظیم وزن دارد چرا که برخی از مارک ‌های ارزان ‌تر نسخه ‌هایی دارند که باید خودتان دمبل‌های قابل تنظیم را با استفاده از میله، بشقاب و قفل چرخشی کنار هم قرار دهید. برندهای گران‌تر با طراحی صفحه ‌های خود به گونه ‌ای که به یک یا دو چرخش نیاز دارند، تغییر وزنه ‌ها را تا حد امکان آسان می کنند.

موجب دلگرمی ماست اگر بعد از خواندن این مطلب، نظرات و انتخاب خود را در کامنت ها برای تیم بیان کنید… .

مصطفی داودیان
کارشناس IT علاقه مند به تولید محتوا

‫2 نظر

  • حسن گفت:

    به نظر من برای خونه دمبل های قابل تنظیم خیلی بهتره
    هم جای کمتری میگیره
    و هم قیمتش مناسبتر میشه.

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *