هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

درباره اسپوتیک

چرا سبک بوکس مهم است؟ تکنیک‌هایی برای بوکس حرفه‌ای تر

سبک امضای یک بوکسور مهم است و باعث برتری نسبت به حریفان می‌شود. پس به سرعت تصمیمات هوشمندانه بگیرید و اینکه چه چیزی در رینگ برای شما بهتر خواهد بود را شناسایی کنید. دانستن سبک منحصر به فرد بوکس اعتماد به نفس ورزشکار را بالا می‌برد و این موضوع باعث می‌شود تا در سطح بالایی بازی و حریفان را شگفت زده کند. اسپوتیک معتقد است برای اینکه بیشترین بهره را از تمرین بوکس خود ببرید، باید چند حرکت یاد بگیرید؛ با مرور این پست همراه ما باشید.

1 : موضع گیری

نحوه ایستادن پایه و اساس تمرین بوکس است و به نحوه قرار دادن پاها، باسن و بازوها در آمادگی برای مشت زدن اشاره دارد. نوع موضع‌گیری با اهداف تهاجمی یا دفاعی بوکسور تعیین می‌شود و به حفظ تعادل در هنگام حرکت او کمک می‌کند. حالت‌های مختلفی برای انتخاب موضع وجود دارد اما سه مورد از رایج‌ترین آنها عبارتند از: حالت ارتدکس (پای چپ به جلو)، ایستادن پنجه جنوبی (پای راست به جلو)، و موضع سوئیچ (تقویت این دو). در زیر به جزئیات بیشتری در مورد مواضع خواهیم پرداخت.

موضع ارتدکس – محبوب ترین موضع در بوکس است. مشخصه آن برای بوکسورهای راست دست این است که پا و شانه چپ در جلوی پا و شانه راست باشد. برای مشت‌های مستقیم بهتر است زیرا همیشه باید قوی‌ترین دست خود را در پشت داشته باشید تا محکم‌ترین مشت را پرتاب کنید.

حالت پنجه جنوبی – این موضع مخالف حالت ارتدکس است: پای راست و شانه شما باید جلوی چپ شما باشد. پس برای مشت‌زن‌های چپ دست بهتر است.

حالت تعویض – این موضع با تغییر مداوم موضع‌های ارتدوکس و پنجه جنوبی در طول مبارزه مشخص می‌شود. بهترین کار زمانی است که می‌خواهید حریف خود را گیج کنید و پیش‌بینی ضربات خود را برای او دشوار کنید.

2 : نحوه حمله

حمله در اصل تلاش برای ضربه زدن به حریف است. در بوکس، چهار نوع اصلی برای حمله یا پانچ وجود دارد: ضربه مستقیم، ضربدری، هوک، آپرکات و پانچ بالای سر:

Jab

ابتدایی‌ترین و همچنین یکی از مهم‌ترین تکنیک‌های مشت زدن در بوکس، ضربه مستقیم یا Jab است. به سرعت پرتاب می‌شود و برای تنظیم مشت‌های دیگر، کنترل فاصله و شکستن گارد حریف استفاده می‌شود.

Cross

این نوع مشت بدن یا سر حریف شما را از سمت مخالف هدف قرار می‌دهد که بسیار قدرتمندتر از ضربه زدن مستقیم است. باید تمام وزن بدن در پشت آن پرتاب شود تا حداکثر تأثیر را داشته باشد همچنین چرخاندن شانه‌ها و باسن در حین پرتاب به قدرت بیشتری اضافه می‌کند.

Hook

Hook دو طرف سر حریف را هدف قرار می‌دهد. گاهی اوقات می‌توان از قلاب برای هدف قرار دادن بدن نیز استفاده کرد. معمولاً زمانی استفاده می‌شود که حریف شما خارج از تعادل است و ضربه زدن به آنها را آسان‌تر می‌کند. نزدیک نگه داشتن آرنج به بدن و کشیدن یک حرکت نیم دایره‌ای با بازو به سرعت و قدرت قلاب شما می‌افزاید.

Uppercut

این یک مشت به سمت پایین است که چانه حریف شما را هدف قرار می‌دهد و معمولاً زمانی استفاده می‌شود که گارد حریف شما پایین است و ضربه زدن را آسان‌تر می‌کند. بازوی خود را در یک حرکت عمودی بچرخانید، مطمئن شوید که آرنج خود را نزدیک بدن نگه داشته‌اید. اوپرکات یک ضربه مشت خطرناک است زیرا شما را ملزم می‌کند به حریف خود نزدیک شوید، بنابراین اگر فرصت را از دست بدهید، قربانی ضد حمله خواهید شد.

اینها چهار مشت اصلی هستند که برای موفقیت در بوکس باید به آنها مسلط شوید. هنگامی که با آنها آشنا شدید، شروع به آزمایش ترکیبی کنید. این کار حریف را سخت‌تر می‌کند تا پیش‌بینی کند که چه نوع مشتی را می‌زنید! پس به شما برتری می‌دهد.

3 : نحوه دفاع

در رشته ورزشی بوکس، دفاع به اندازه حمله مهم است. دانستن اینکه چگونه به درستی از خود دفاع کنید، شانس زیادی برای برنده شدن شما در مبارزه بدون رسیدن آسیب زیاد خواهد داد. چهار تکنیک اصلی دفاعی در بوکس وجود دارد: لغزش، مسدود کردن، باب و بافندگی، چنگ زدن یا Clinch که به اختصار راجع به آنها توضیح می‌دهیم:

لیز خوردن

لیز خوردن زمانی است که سر خود را به طرفین حرکت می‌دهید تا از اصابت ضربه مشت به طرف مقابل جلوگیری کنید. برای انجام این کار، باید وزن بدن خود را کمی تغییر دهید و شانه‌ها و باسن خود را در جهت مشت بچرخانید تا آسیب به حداقل برسد. این تکنیک نیاز به رفلکس‌های سریع و زمان‌بندی خوب دارد.

مسدود کردن

مسدود کردن زمانی است که از بازوها یا شانه‌های خود برای منحرف کردن ضربات وارده استفاده می‌کنید. شما باید آن را کاملاً زمان‌بندی کنید و از تکنیک صحیح برای حداکثر تأثیر استفاده کنید.

Bobbing و بافندگی

این زمانی است که سر و بدن خود را در یک الگوی ریتمیک حرکت می‌دهید تا از مشت های وارده جلوگیری کنید. شما باید روی پاهای خود سبک باشید و این تکنیک را به طور منظم برای حداکثر تأثیر انجام دهید. همچنین مهم است که از زوایای حمله آگاه باشید تا بتوانید ضربات حریف خود را پیش‌بینی کرده و بر اساس آن حرکت کنید.

Clinch

بدن حریف خود را بگیرید تا او را کنترل و یا مشت‌های او را متوقف کنید. برای اجرای صحیح این تکنیک باید سریع و قوی باشید. به خاطر داشته باشید که این یک استراتژی دفاعی کوتاه مدت است زیرا داور اغلب بلافاصله پس از چند ثانیه حرکت را متوقف می‌کند. همچنین مهم است که به یاد داشته باشید Clinch در برخی مسابقات بوکس غیرقانونی است، بنابراین با احتیاط از آن استفاده کنید.

اینها چهار تکنیک اصلی دفاعی در بوکس هستند که می‌توانند به شما کمک کنند ایمن بمانید و در مبارزات پیروز شوید.

4 : حرکت مستمر و پا زدن

حرکت در حین بوکس شما را به هدف سخت‌تری برای ضربه زدن تبدیل می‌کند و متقابلاً به ضربات مشت شما قدرت و سرعت می‌بخشد. باید بتوانید در یک ریتم حرکت کنید و از تکنیک‌های مناسب برای حداکثر اثر استفاده کنید. در اینجا 2 تکنیک وجود دارد که می‌توانید از آنها برای بهبود حرکت پا استفاده کنید:

طناب بازی

این زمانی است که هنگام انجام تمرینات مختلف بوکس از روی طناب می‌پرید. این به شما کمک می‌کند تا همه ویژگی‌های مهم برای بوکس را که همانا هماهنگی، چابکی و تعادل است، توسعه دهید.

بوکس با سایه

این یک روش عالی برای تمرین پا و مشت زدن بدون تماس فیزیکی است. شما می‌توانید روی تکنیک تمرکز کنید و در عین حال استقامت و هماهنگی خود را نیز بهبود ببخشید. برای حداکثر تأثیر، روی سبک، چابک و ریتمیک نگه داشتن حرکات خود تمرکز کنید. بوکس سایه به معنای واقعی کلمه بوکس بدون شریک است، بنابراین شما می‌توانید هر تکنیکی را تا زمانی که می‌خواهید تمرین کنید.

5 : نفس کشیدن

بوکس یک ورزش هوازی است پس باید نفس خود را به طور موثر مدیریت کنید. چرا؟ زیرا در طول تمرینات هوازی، عضلات شما برای تولید انرژی به اکسیژن نیاز دارند. بدون مدیریت صحیح تنفس، ماهیچه‌های شما نمی‌توانند به درستی عمل کنند و در خطر تمام شدن سریع انرژی هستید. مهم است که تمرینات تنفسی را به طور منظم انجام دهید تا بتوانید در هنگام بوکس حرکات خود را سبک و چابک نگه دارید. حالا 3 تکنیک تنفسی اصلی معرفی می‌کنیم:

تنفس دیافراگمی

از عضلات دیافراگم – که بین قفسه سینه و شکم شما قرار دارند – برای تنفس استفاده ‌کنید. این نوع تنفس به شما کمک می‌کند قبل از شروع مسابقه آرام شوید و متمرکز بمانید. با گذشت زمان، شما قادر خواهید بود تنفس را کنترل و ریتم ثابت خود را حفظ کنید.

تنفس جعبه‌ای

این زمانی است که نفس عمیقی به داخل و خارج می‌کنید و برای هر نفس از زمان یکسانی استفاده می‌کنید. این نوع تنفس به شما کمک می‌کند تمرکز خود را روی حلقه حفظ کنید و با چیز دیگری منحرف نشوید. همچنین برای کاهش استرس و آرامش اعصاب شما عالی است.

بازدم اجباری

این زمانی است که شما یک نفس عمیق بکشید و سپس به شدت بازدم کنید و تا آنجا که ممکن است هوا را بیرون دهید. این نوع تنفس به شما کمک می‌کند تا در طول مبارزه قدرت خود را افزایش دهید و مقدار مناسب انرژی را برای حداکثر عملکرد حفظ کنید. با تسلط بر نفس کشیدن، می‌توانید عملکرد خود را در رینگ بهبود بخشیده و خستگی را در طول مسابقات کاهش دهید.

6 : سبک امضا

این تکنیک برای بوکسورهای حرفه‌ای‌تر است… . یک سبک امضا ترکیبی از تکنیک‌ها و استراتژی‌هایی است که شما را در رینگ منحصر به فرد می‌کند. تشخیص اینکه چه چیزی برای شما بهتر عمل می‌کند می‌تواند دشوار باشد، بنابراین ممکن است کمی طول بکشد تا کامل شود. چهار سبک امضا برای بوکس وجود دارد:

بوکسور خالص یا out-fighter

بوکسور خالص یا اوت‌فایتر ترجیح می‌دهد از محدوده حریف خود دور بماند و در حالی که منتظر حمله است از حرکت پاهای خود استفاده می‌کند. پس معمولاً برای کسب امتیاز از راه دور به ضربات و آپرکات‌های خود متکی است.

Slugger

اسلاگر به عنوان یک in-fighter شناخته می‌شود زیرا آنها ترجیح می‌دهند نزدیک به حریفان خود باشند. آنها سبک مبارزه “بی‌رحمانه” دارند و اغلب با هوک‌ها و آپرکات‌های قدرتمند حمله می‌کنند. اسلاگرها همچنین سرعت دست بالایی دارند، بنابراین می‌توانند با ترکیب‌های سریع حریف خود را غافلگیر کنند. هدف آنها این است که حریفان خود را با تهاجم بی‌امان نابود کنند.

بوکسور پانچر

بوکسر پانچر ترکیبی از سبک‌های خالص بوکسر و اسلاگر است. آنها معمولاً جنگنده‌هایی هستند که در ضربات مشت خود سرعت و قدرت دارند، اما در صورت نیاز از حرکت پا برای ایجاد فاصله استفاده می‌کنند. بوکسورها معمولاً برای کسب امتیاز به تکرر ضربات تکیه می‌کنند، اما در صورت نیاز می‌توانند قلاب‌ها و آپرکات‌های قدرتمند را نیز پرتاب کنند.

Swarmer

swarmer مبارزی است که ترجیح می‌دهد حریف خود را عصبانی کند. آنها به خاطر پرخاشگری بی‌امان خود معروف هستند و اغلب از همه جهات حمله می‌کنند و حریف خود را از تعادل خارج می‌کنند. Swarmers معمولاً سرعت دست بالایی ندارند، اما با استفاده از تمام بدن خود برای حمله آن را جبران می‌کنند.

7 : ایجاد زاویه

همانند ماهیگیری، ایجاد زاویه هم نیاز به صبر و دقت بالایی دارد زیرا حریف شما را مجبور می‌کند تا استراتژی خود را تنظیم کند و از موقعیت خود خارج شود و به شما امکان می‌دهد امتیاز کسب کنید یا حتی آنها را ناک اوت کنید. برای تمرین زاویه‌ها، می‌توانید با برگزاری جلسات اسپارینگ با یک شریک شروع کنید. این به شما کمک می‌کند تا به حرکات عادت کنید و یاد بگیرید که چگونه زوایایی ایجاد کنید که برای شما مناسب باشد.

8 : تمرین تمرکز

بازنده و هیچ‌کاره. این چیزی است که شما نمی‌خواهید در رینگ باشید. به همین دلیل، تمرین تمرکز برای بوکسورها بسیار مهم است. آموزش تمرکز به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های خود را در تکنیک‌ها و استراتژی‌های خاص تقویت کنید و به شما امکان می‌دهد در آن زمینه‌ها متخصص شوید. اما آموزش تمرکز دقیقا چیست؟ این شامل تمرکز بروی یک تکنیک یا استراتژی و تمرین آن تا زمانی است که مهارت پیدا کنید. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید ضربه زدن خود را بهبود ببخشید، می‌توانید برای مدت طولانی پرتاب ضربه به کیسه بوکس را تمرین کنید.

9 : ظاهرسازی

فانت‌ها بخش مهمی از استراتژی بوکس و شامل انجام یک حرکت نادرست هستند که حریف شما فکر می‌کند یک حمله است، اما در واقع آنها را فریب می‌دهد تا به روشی خاص حرکت کنند و برای حمله آماده شوند. می‌توانید از ظاهرسازی برای گیج کردن حریفان خود استفاده کنید و آنها را وادار کنید فکر کنند که می‌دانند چه اتفاقی می‌افتد، در حالی که در واقعیت شما در حال انجام کاری کاملاً متفاوت هستید. مشت‌های بدون قصد ضربه زدن باعث می‌شود حریف از مسیر خارج شود یا یک مشت بی‌اثر پرتاب کند. این می‌تواند دریچه‌ای از فرصت را برای شما باز کند تا امتیاز کسب کنید. فانت‌ها نیاز به تمرین زیادی دارند، اما اگر به آنها تسلط داشته باشید، می‌توانند ابزاری ارزشمند در گنجینه مهارتی شما باشند.

10 : ضربه به بدن

مشت‌های وارده به سر قدرتمند هستند، اما گاهی اوقات بهتر است پایین‌تر هدف‌گیری کنید. از ضربه به پایین بدن می‌توان برای تضعیف حریف و ناک اوت آسان‌ترآن استفاده کرد چون آسیب زیادی ایجاد می‌کنند و این پتانسیل را دارند که به سرعت به مسابقه پایان دهند. مانند حمله به شکم و دنده‌ها با مشت‌هایی مانند Hook… .

بوکس نوعی هنر است که نیاز به سال‌ها تمرین دارد و شامل طیف گسترده‌ای از تکنیک‌ها و استراتژی‌ها، از ایستادن و ضربه زدن به پا، دفاع، و دستکاری زاویه است. این 10 تکنیک بوکس فقط نقطه شروع خواهند بود. هنوز بسیاری از تکنیک‌های دیگر وجود دارد که باید برای تبدیل شدن به یک بوکسور متخصص یاد بگیرید. بنابراین برای تمرین و اصلاح این مهارت‌ها وقت بگذارید و اگر نیاز به مشاوره و یا برنامه تمرینی دارید، با تیم اسپوتیک ارتباط بگیرید.

مصطفی داودیان
کارشناس IT علاقه مند به تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *