هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

درباره اسپوتیک

اهمیت کیفیت توپ والیبال برای بازی زیبا و حرفه ای تر

زمانی که بازی والیبال توسط ویلیام جی مورگان در سال 1895 ساخته شد، بحث طراحی توپ والیبال بسیار پیچیده بود البته مدل هایی  برای انتخاب وجود داشت اما برای بازی با عملکرد بالا مناسب نبودند. حرکات مختلف در طول بازی برای مدیریت توپ نیاز به توپی داشت که حرفه ای طراحی شده باشد. به گونه ای که:

  • در طول بازی باید در هوا نگه داشته شود
  • باید سبک باشد تا بتوان آن را در هوا نگه داشت
  • نمی تواند آنقدر سبک باشد که به راحتی توسط باد جابه جا شود

چیزی که در گذر زمان با توپ ها تغییر کرده است، جلوه بیرونی توپ است. در اصل پوشش بیرونی، چرمی با ساختار 18 پانله به قسمت داخلی دوخته می شود و اگر به توپ های تاریخی نگاه کنید، می توانید ظاهر متمایز توپ را ببینید. حک کردن آرم ها و رنگ های مختلف روی توپ با این ظاهر به نظرآسان می آمد اما در سال 2008 تحولی در ظاهر توپ های والیبال ایجاد شد که انگیزه این تغییرات، بازی های المپیک آن سال بود. میکاسا، پیشرو در دنیای والیبال، طراحی جدیدتری ایجاد کرد که امکان تماس بهینه دست با توپ را فراهم می نمود و دارای 8 پنل بود. پس از آزمایش های مختلف، ثابت شد که توپ جدیدتر با پنل کمتر، دقت بیشتری را به بازیکنان ارائه می دهد و با فرورفتگی هایی که مطابق با الگوی پرواز توپ است، این عملکرد بهتر و بهتر می شود. از سال 2008، توپ های مدرن تری با وزن 250 تا 300 گرم و دور توپ 25 تا 27 اینچ استاندارد شده اند.

توپ والیبال داخل سالن در مقابل توپ والیبال ساحلی

قطعاً وقتی صحبت از والیبال به میان می‌آید، محیط انجام بازی بسیار مهم است. توپی که در داخل سالن استفاده می شود، در فضای باز و در ساحل کارآیی ندارد در نتیجه هر توپ به تنظیمات و طراحی خاص خود نیاز دارد تا عناصری را که با آن روبرو می شود در خود جای دهد:

تنظیم برای محیط سالنی:    به یاد داشته باشید که بازیکنان در بازی والیبال داخل سالن باید بتوانند توپ را با کف دست بگیرند و آن را روی تور بفرستند. داشتن توپی با اندازه کمی کوچکتر از حد استاندارد ساحلی و با psi کمتر می تواند به طور قابل توجهی به بازیکنان در انجام این کار کمک کند.

تنظیم برای محیط ساحلی:     در بازی والیبال ساحلی، عناصر زیادی در فضای باز وجود دارد که توپ باید با آنها برخورد کند و واکنش مناسب نشان دهد مانند گرمای خورشید، اشعه ماوراء بنفش، شن و ماسه و… اینها نیاز psi را کاملاً تغییر می دهند. دور توپ های والیبال ساحلی بین 66 تا 68 سانتی متر یا 26 تا 27 اینچ است و جرم کلی آنها 260 تا 280 گرم است. psi آنها روی 2.5 تا 3.2 تنظیم شده است. همچنین توپ والیبال ساحلی کمی بزرگتر از توپ های سالنی است و بافت خشن تری نسبت در پوشش خارجی دارد.

توپ حرفه ای والیبال داخل سالن

همه بازیکنان حرفه ای توپ های والیبال مورد علاقه خود را دارند و اصولاً برای راحتی، سهولت بازی و مدیریت خوب محیط از یک برند خاص استفاده می کنند که در اینجا سه ​​تولید کننده برتر توپ والیبال داخل سالن و تاریخچه آنها آورده شده است:

Tachikara

تاچیکارا یک شرکت ژاپنی است که برای اولین بار در سال 1915 تاسیس شد. تخصص آنها به طور کلی در تجهیزات ورزشی است اما علاقه زیادی به تولید توپ های والیبال با کیفیت نیز دارند و در واقع این محصول، چیزی است که آنها بیشتر به آن معروف هستند. محصول شرکت تاچیکارا توپ رسمی والیبال زنان NAIA، انجمن ملی دو و میدانی بین دانشگاهی و والیبال رسمی چین، اقیانوسیه، آفریقا، کانادا و اروپا هستند. آنچه در مورد طراحی  این شرکت برجسته است، توجه به سبک بازی لمسی و نحوه عملکرد کامل پوشش بیرونی برای مدیریت دقیق توپ در طول یک بازی پر انرژی است.

Molten

مولتن شرکت دیگریست که در خارج از ژاپن مستقر بوده و مانند تاچیکارا در ایجاد تجهیزات ورزشی پیشرو است و توپ های بسکتبال، والیبال، فوتبال و حتی هندبال را برای استفاده رسمی می سازد. توپ بسکتبال مولتن، توپ ‌های رسمی برای FIBA (فدراسیون بین ‌المللی بسکتبال) استفاده می‌ شود. توپ های والیبال مولتن به ترتیب از سال 1997 و 2001 توپ های رسمی تیم های ملی ایالات متحده و تیم های جوانان است و توسط بسیاری از مسئولان برگزاری بازی های کنفرانس دانشگاهی استفاده می شود. نکته برجسته در مورد توپ والیبال مولتن این است که کنترل فوق العاده توپ را ارائه می دهد و ساختار آن باعث افزایش پایداری در هنگام پرواز و دید می شود. چیزی که محصول این شرکت را متفاوت می کند این است که توپ با توانایی به حداکثر رساندن جریان هوای اطراف خود در هنگام پرواز ساخته شده است و همچنین به راحتی در دست قرار می گیرد.

Mikasa

میکاسا شرکت دیگری است که تجهیزات ورزشی می فروشد و توپ والیبال تولیدی این شرکت، توپ‌ های رسمی مورد استفاده FIVB در مسابقات جهانی است. آنها همچنین تجهیزات رسمی المپیک 2012 و 2016 لندن را ارائه کردند. توپ والیبال میکاسا با طراحی 8 پنل دارای فرورفتگی های آیرودینامیکی خاصی در سراسر بدنه بیرونی است. این فرورفتگی ها کار با توپ را بسیار آسان تر می کند و به گونه ای طراحی شده است تا هنگام بازی با شدت و قدرت حداکثری، ثبات و کنترل توپ بازی بدون تغییر باشد. این موضوع یک اولویت بسیار مهم برای بازیکنان است و به همین دلیل برند میکاسا بر حفظ کیفیت بازی در سطح بالا تمرکز دارد.

اهمیت مواد به کار رفته برای تولید توپ

چیزی که توپ والیبال شرکت های مختلف را از یکدیگر متمایز می کند، موادی است که در ساخت محصول به کار می برند و بدیهی است که مواد با کیفیت پایین تر باعث ایجاد توپ های سطح متوسط ​​می شود. اگر به توپ‌ هایی که توسط FIVB یا سایر سازمان ‌های حرفه ‌ای در حوزه این ورزش تأیید شده ‌اند نگاه کنید، متوجه می ‌شوید که معیارهای سنجشس کیفیت توپ بسیار تخصصی است. دلیل آن این است که آنها می خواهند بهترین تجهیزات ممکن را در اختیار بازیکنان قرار دهند تا بازیکنان از این طریق بتوانند استعدادها و سختکوشی خود را به نمایش بگذارند. به طور کلی، سه قسمت مختلف توپ مورد بحث است:

پوسته بیرونی:      معمولاً پوسته بیرونی از چرم مرغوب یا یک چرم مصنوعی ساخته شده است. توپ های والیبال سالنی از پانل های مختلفی ساخته شده اند که به طور ایمن به آستر داخلی چسبانده شده اند (این روشی است که درزها را صاف تر نشان می دهد و جنس نرمی به توپ بازی می‌دهد). زیرا اگر درز سنگینی به زمین برخورد کند، باعث می‌شود توپ در جهت غیرمنتظره‌ای منحرف شود و احتمالاً بازیکن را در موقعیتی دشوار قرار دهد. در مقابل وقتی صحبت از والیبال ساحلی به میان می آید، توپ ها باید از پانل هایی ساخته شوند که روی پوشش داخلی قرص و محکم دوخته شده اند. اگر از نزدیک به توپ والیبال ساحلی نگاه کنید نخ ها و سوراخ ها و نحوه نگه داشتن آن را با پانل ها خواهید دید.

هسته توپ:       به اصطلاح “مثانه” نامیده می شود و معمولاً از یک هسته لاستیکی ساخته شده است که دلیل این امر وزن بسیار سبک آن است. به یاد داشته باشید که بیشتر توپ های والیبال در محدوده وزنی 270 گرم قرار می گیرند. پس فضای زیادی برای هسته سنگین وجود ندارد و این نکته نه تنها به توپ اجازه می‌دهد راحت‌ تر و روان ‌تر در هوا پرواز کند، بلکه به بازیکنان این امکان را می ‌دهد که با توپ بهتر کار کنند و به خود فشار نیاورند. فقط به بازیکنی فکر کنید که بارها و بارها به سمتش ضربه زده شده… احتمالاً فردی را با ساعدهای بسیار قرمز خواهید دید! در نتیجه عدم سبکی توپ می تواند برای بازیکن دفاع کننده بسیار عذاب آور باشد.

پانل ها:      در گذشته نمای بیرونی توپ والیبال دارای 18 پانل در اطراف آن بود. توپ های رسمی بازی های المپیک و سایر لیگ های حرفه ای سه رنگ هستند و دارای 8 پنل هستند. دلایل مختلفی برای وجود پنل ها وجود دارد اما آنچه مهم است تأثیر آنها است. آنها به بافت توپ کمک می کنند تا محکم باقی بماند.

نگهداری و نحوه باد کردن توپ

وقتی صحبت از نگهداری توپ والیبال به میان می آید مواردی وجود دارد که باید به انجام آنها عادت کنید. یکی از مهمترین آنها این است که بدانید چگونه آن را باد کنید. متخصصان psi یک توپ را در 0.3 تا 0.325 برای توپ های داخل سالنی و در 0.175 تا 0.225 برای توپ های ساحلی نگه می دارند. اگر مسئولیت تعمیر و نگهداری تجهیزات را بر عهده دارید، این دستورالعمل را هرگز تغییر ندهید. طبیعتاً چند راه وجود دارد که می توانید توپ را باد کنید مثلاً از پمپ هوا استفاده کنید. اگر این راه را انتخاب می کنید، توجه داشته باشید که سبک های مختلفی از سنجش گرها وجود دارد که می توانید برای نظارت بر psi از آنها استفاده کنید. پمپ شما ممکن است با یک سوزن همراه باشد پس سوزن را به پمپ خود وصل و سر آن را با آب مرطوب کنید و سپس در سوراخ هوای توپ فرو کنید. اگر برای پیدا کردن سوراخ مشکل دارید، با سازنده آن مشورت کنید تا ببینید کجا قرار دارد چون به دلیل طراحی اختصاصی مکان یابی محل سوراخ ممکن است دشوار باشد. حالا باید پمپاژ را شروع کنید. همانطور که پمپاژ انجام می دهید، هر سه تا پنج بار، عملیات را متوقف و فشار توپ را بررسی کنید. PSI را که در جستجوی آن هستید به خاطر بسپارید. یکی دیگر از قوانین تنظیم باد، انداختن توپ از ارتفاع چانه است. اگر به درستی باد شده باشد باید حدود 60 سانتیمتر به سمت بالا برگردد. البته این فقط یک راهنما است. دقیق ترین کار این است که به خواندن psi پایبند باشید. در نهایت اگر دستگاه کمپرسور برای باد کردن دارید می توانید توپ خود را به سرعت به psi استاندارد برسانید. تنها چیزی که باید هنگام کمپرسور هوا تماشا کرد این است که مطمئن باشید روند پیشرفت را کنترل می کنید و وقتی کارتان تمام شد، تست 60 سانتیمتر را بررسی کنید تا مطمئن شوید که توپ به جایی که باید باشد باد شده است.

انتخاب درست اندازه توپ

برخی از مربیان، جوانان را تشویق می کنند که در ابتدای شروع ورزش از توپ های با وزن و اندازه کوچکتر برای تمرین استفاده کنند. اگرچه تجربه حضور در زمین بازی با یک توپ کوچکتر ممکن است مفید باشد، اما توپ های کوچکتر اهمیت کمتری دارند چون با توپ استاندارد بازی های بین المللی متفاوت خواهند بود. در جدول زیر مشخصات سایزهای مختلف توپ والیبال آورده شده است:

نوع بازیمحیط (اینچ)جرم (انس)PSI
داخل سالنی22.5  –  26.59.2  –  9.94.3  –  4.6
مخصوص جوانان25  –  269.2  –  9.94.3
محیط ساحلی26  –  279.2  –  9.92.5  –  3.2

دستورالعمل مراقبت از توپ

صرف نظر از اینکه در نهایت چه نوع توپ والیبالی را خریداری و با آن بازی می کنید، باید دستورالعمل های مراقبت خاصی را رعایت نمایید. کارهای مختلفی وجود دارد که افراد مدت عمر نگهداری یک توپ با کیفیت را محدود می کنند. اول اینکه بعضی ها توپ های والیبال خود را بیرون می گذارند اگر یک بازیکن ساحلی هستید، این مورد ممکن است زیاد اتفاق بیفتد و اگرچه این بارها و بارها اتفاق می افتد، اما به طور جدی طول عمر توپ کاهش می یابد. یکی دیگر از کارهایی که مردم انجام می دهند این است که توپ والیبال خود را به صندوق عقب ماشین خود یا در گاراژ می اندازند. اینها مکان ‌هایی هستند که دمای هوا در آن‌ها افزایش می‌یابد و برای حفظ کیفیت توپ والیبال خوب نیست! بهترین کار این است که همیشه توپ والیبال خود را در مکانی با دمای اتاق نگهداری کنید که خشک و تمیز باشد. کار دیگری که مردم انجام می دهند این است که توپ کثیف خود را به محل نگهداری می برند. هرگز نباید خاک روی توپ شما باقی بماند. پس از یک بازی (حتی یک بازی داخل سالن) احتمالاً توپ با خاک و خراش همراه شده است. اگر از توپ در محیط خارج استفاده شود، این مسئله حتی فراتر می رود. شن و ماسه می تواند به همان اندازه که زمین خشن به سطح توپ آسیب می رساند، مضر باشد.

در ادامه مراحلی که باید برای تمیز نگه داشتن والیبال خود انجام دهید را متذکر می شویم:

  • از یک پارچه نرم برای پاک کردن سطح توپ استفاده کنید. این بهترین راه برای از بین بردن هرگونه کثیفی، گرد و خاک یا عامل مخرب از سطح است. اگر بعد از اینکه توپ را با یک پارچه نرم پاک کردید هنوز کثیفی روی توپ باقی مانده است، پارچه را مرطوب کرده و دوباره امتحان کنید.
  • اگر بعد از اینکه توپ را با یک پارچه مرطوب نرم پاک کردید، هنوز کثیفی روی توپ باقی مانده است، از یک شوینده بسیار ملایم استفاده کنید. هرگز مواد شوینده را با قدرت کامل روی توپ فشار ندهید. اطمینان حاصل کنید که مواد شوینده و آب را با هم مخلوط کنید و نسبت 1 به 10 را برای ترکیب کردن در نظر بگیرید.
  • پس از پاک کردن کثیفی با مواد شوینده، حتماً توپ را یکبار دیگر با پارچه دیگر به آرامی بسابید چون باقی ماندن مواد شوینده روی توپ می تواند رنگ آن را تغییر داده و آلودگی بیشتری را به سطح توپ شما جذب کند.
  • هنگامی که توپ شما تمیز شد آن را در مکانی با تهویه مناسب قرار دهید، اما نه در معرض نور مستقیم خورشید که می تواند آن را تخریب کند. مهم است که توپ را با هوا خشک کنید و نه با سشوار! بسیاری از بازیکنان مبتدی فکر می کنند استفاده از سشوار یک راه سریع برای خشک کردن توپ است، اما در واقع به آرایش و طراحی دوخت توپ آسیب رسانده و باعث کاهش عمر مفید آن می گردد.
  • هنگامی که توپ والیبال تمیز خود را نگهداری می کنید، مطمئن شوید که در فشار مناسب قرار دارد. برخی از افراد دوست دارند توپ را برای نگهداری طولانی مدت کمی خالی تر کنند چون فکر می کنند این کار طول عمر آن را بیشتر می کند. این عمل کاملاً برعکس است و باعث ایجاد چین و چروک‌هایی در توپ می شود که پس از باد کردن مجدد از بین نمی روند.

والیبال بیش از یک قرن هیجان خود را برای سرگرمی و بازی رقابتی فوق العاده حفظ کرده است. اگر به دنبال یک بازی پرانرژی هستید که با کار تیمی و ورزشکاری حاصل می شود، این ورزش بسیار عالی خواهد بود! شما می توانید از طریق این لینک اقدام به خرید بهترین توپ های والیبال در رنج قیمتی مختلف نمایید.

مصطفی داودیان
کارشناس IT علاقه مند به تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *