هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

درباره اسپوتیک

اهمیت جنس لباس برای انجام تمرینات ورزشی

پارچه ورزشی یک ماده پوشاک فنی است که برای راحتی و خنک نگه داشتن پوشنده در طول تمرین طراحی شده است. لباس‌های سبک و قابل تنفس اغلب بهترین عملکرد را دارند تا بتوانید روی فعالیت‌های روزانه‌تان تمرکز کنید، نه ناراحتی ناشی از ورزش. با این حال، نوع پارچه مورد نیاز شما نیز به شدت ورزش یا فعالیت بدنی خاص بستگی دارد. به عنوان مثال، لباس های ورزشی برای ورزش های زمستانی در فضای باز باید لباس های ورزشی تنفسی با خواص عایق عالی باشند. لباس های ورزشی ضد رطوبت برای همه ورزش های داخل سالن، مخصوصا برای کسانی که زیاد عرق می کنند، مناسب است. با این حال، برای برخی ورزش‌ها مانند یوگا یا پیلاتس، ویژگی‌های برجسته اصلی پارچه‌های لباس فعال برای کشش و دوام خوب است. پارچه‌های مصنوعی در سال‌های اخیر حرف اول را در لباس‌های ورزشی زده‌اند، زیرا بدون توجه به آب و هوا، شما را خشک و راحت نگه می‌دارند، اما برخی جایگزین‌های طبیعی نیز وجود دارد.

برای خرید لباس ورزشی با کیفیت و قیمت مناسب اینجا کلیک کنید

تیم اسپوتیک در ادامه به بررسی وانتخاب بهترین پارچه برای لباس ورزشی شما عزیزان می پردازد.

پلی استر

چه زمانی آن را بپوشید: تقریبا برای هر نوع تمرین و هر نوع آب و هوایی مناسب است.

پلی استر همانند اسب کاری پارچه های تناسب اندام است. تقریباً در هر چیزی که در یک فروشگاه لباس ورزشی می خرید، می توانید آن را پیدا کنید و این امری منطقی است چرا که بسیار بادوام، مقاوم در برابر چروک و رطوبت بوده و همچنین قابل تنفس و سبک است؛ بنابراین عرق شما از طریق پارچه تبخیر می شود و بدن نسبتاً خشک خواهد ماند. پلی استر علیرغم سبک بودن، در واقع عایق بسیار خوبی هم است، به همین دلیل بسیاری از برندها علاوه بر تاپ، تی شرت و شورت از آن در لباس های ورزشی در هوای سرد استفاده می کنند. یک نقطه ضعف بزرگ برای پلی استر اینست که می تواند باکتری ها و قارچ ها را رشد دهد و بوی بدی هم بدهند.

پلی پروپیلن

زمان پوشیدن: هنگام ورزش در فضای باز در هوای بارانی، برفی یا رطوبت بالا.

پلی پروپیلن یک پلاستیک است و پارچه پلی پروپیلن اساساً شکل نازک و انعطاف پذیر آن خواهد بود که تقریباً ضد آب است، بنابراین یک پایه یا لایه بیرونی عالی ایجاد می کند و در کت های بارانی، سوتین های ورزشی، لایه های پایه تنگ و جوراب استفاده می شود. مانند پلی استر، پلی پروپیلن نیز بسیار بادوام و مقاوم در برابر چروک است و هنگام ورزش در شرایط مرطوب و مه آلود شما را خشک نگه می‌دارد و به گرم نگه داشتن شما در هنگام ورزش در هوای آزاد در سرما کمک می‌کند.

نایلون

زمان پوشیدن: معمولاً همه تمرینات و شرایط آب و هوایی.

یکی دیگر از پارچه های بسیار رایج و نرم و مقاوم در برابر کپک و کشش، نایلون است که در حین حرکت خم می شود و ریکاوری عالی دارد؛ به این معنی که به شکل و اندازه قبل از کشش باز می گردد. نایلون همچنین تمایل شگفت انگیزی دارد که عرق را از پوست دور کرده و از طریق پارچه به لایه بیرونی (جایی که می تواند تبخیر شود)می کشد. نایلون را تقریباً در همه چیز خواهید یافت؛ از جمله سوتین های ورزشی، لباس های زیر پرفورمنس، تاپ تاپ، تی شرت، شورت، شلوار لی و لباس های فعال در هوای سرد.

اسپندکس

چه زمانی آن را بپوشید: در طول تمریناتی که شامل طیف وسیعی از حرکات است؛ مانند: یوگا، پیلاتس، تناسب اندام و وزنه برداری.

اسپندکس بسیار منعطف و کشسان است و برای کسانی که تمریناتی را انجام می دهند که به دامنه حرکتی وسیع نیاز دارند ایده آل است. این الیاف مصنوعی عمدتاً در لباس های تنگ مانند شورت های ورزشی، ساق و سوتین های ورزشی استفاده می شود (همچنین در جوراب، بوکسر و لباس های گشاد می توانید آثار اسپندکس را پیدا کنید). اسپندکس در از بین بردن رطوبت بهترین نیست ولی هشت برابر اندازه معمول کشیده می شود و برای استفاده در همه ورزش ها ایده آل است. البته توجه داشته باشید که اگر اسپندکس را در خشک‌کن بیندازید یا مرتب اتو کنید ممکن است خاصیت ارتجاعی خود را از دست بدهد، بنابراین باید در آب سرد شسته و در هوا خشک شود تا عمر لباس‌های اسپندکس طولانی شود.

پنبه

چه زمانی آن را بپوشیم: جهت انجام ورزش هایی که زیاد ایجاد عرق نمی کنند.

پنبه لباس روزمره در هوای گرم است زیرا سبک و قابل تنفس است اما وقتی می خواهید عرق کنید از پنبه دوری کنید چرا که بسیار جاذب است، بنابراین هنگامی که شروع به عرق کردن می کنید، لباس های شما سنگین و مرطوب می شوند. این بهترین پارچه برای دویدن نیست. چون همانطور که گفتیم نه تنها رطوبت را جذب می کند، بلکه آن را روی پوست شما محبوس می کند و باعث می شود هنگام تعریق، احساس خیس شدن و گرما کنید. اگر به طور معمول زیاد عرق نمی کنید یا برنامه ای برای انجام ورزش های شدید ندارید، ممکن است انتخاب پنبه برای شما مناسب باشد. البته باید متذکر شد که ورای این نقطه ضعف، پنبه دارای برخی ویژگی‌های بارز است: به خوبی شسته می‌شود و مانند برخی پارچه‌های دیگر بو را حفظ نمی‌کند.

شبکه

زمان پوشیدن: در هوای گرم و زمانی که تهویه اضافی لازم است.

ممکن است لباسی را پیدا نکنید که کاملاً از مش یا شبکه ساخته شده باشد، اما تنفس و خنکی فوق العاده ای به لباس تابستانی می بخشد. در لباس های ورزشی، مش معمولاً از پلی استر یا نایلون ساخته می شود. اگر در یک محیط گرم و مرطوب زندگی می‌کنید یا زیاد عرق می‌کنید، انتخاب لباس‌های ورزشی با برش‌های توری می‌تواند به تبخیر رطوبت بیشتر پوست شما کمک کند. اکنون که می دانید چگونه پارچه مناسب را برای تمرین بهتر انتخاب کنید، یاد بگیرید که چگونه لیست پخش تمرینی عالی را برای مطابقت با وسایل تمرینی مناسب خود ایجاد کنید.

پشم گوسفند مرینوس

زمان پوشیدن: هنگام ورزش در فضای باز و در هوای خنک

شاید عجیب به نظر برسد که پارچه های پشمی را در لیست لباس های باشگاه ورزشی قرار دهید، اما پشم مرینو کمی نازک تر از لباس های پشمی حرارتی استاندارد است. همچنین به علت وجود الیاف ظریف‌تر، پشم مرینوس را برای لباس‌های ورزشی راحت و عرق‌گیر، یا اگر در زمستان در ورزش‌هایی مانند اسکی یا آهسته دویدن درگیر هستید، ایده‌آل می‌کند. همه این مواد (مصنوعی و غیر مصنوعی) را می توان در اکثر فروشگاه های لباس در سبک یا رنگ متناسب با سلیقه مد شما یافت. از شلوارک گرفته تا شلوار لی و بلوز، مطمئناً لباس مناسبی را برای نیازهای تناسب اندام خود پیدا خواهید کرد.

مصطفی داودیان
کارشناس IT علاقه مند به تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *