هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

درباره اسپوتیک

با توجه به نیازتان دوچرخه ثابت خریداری نمایید…

سرمایه‌ گذاری روی دوچرخه ثابت راهی عالی برای حفظ سلامت جسمانی و تناسب اندام در خانه

جان تورنهیل، یکی از چهره های مطرح دنیای دوچرخه‌ سواری می‌ گوید: “مهم نیست که تناسب اندام شما در چه سطحی قرار دارد، دوچرخه سواری در محل سرپوشیده و به طور ثابت، یک سرمایه گذاری عالی مخصوصاً برای کسی است که به دنبال تمرین هوازی با فعالیت کمتر اما با شدت بالاتر می باشد”. تیم اسپوتیک شما را پیرامون نحوه خرید دوچرخه ورزشی که متناسب با نیازهای اندام شما باشد، همراهی می کند.

اصول خرید دوچرخه ورزشی ثابت

به طور کلی 3 نوع دوچرخه ثابت برای استفاده در خانه وجود دارد:

  1. دوچرخه ثابت ایستاده        در این نوع دوچرخه ها، صندلی باریک و پدال ‌ها درست زیر پاها قرار گرفته ‌اند و وضعیت بدنی رو به جلو ایجاد می کنند، با دسته‌ هایی که به شما امکان می‌ دهد دست‌ های خود را در موقعیت‌ های مختلف قرار دهید.
  2. دوچرخه های عمودی          در این نوع دوچرخه ها، صندلی ‌هایی با بالشتک پهن ‌تر در نظر گرفته شده و اگر چه شباهت زیادی به دوچرخه های معمولی دارند، اما نمی توانید به راحتی حرکات قدرتی به سمت بالا و پایین انجام دهید.
  3. دوچرخه ثابت نشسته         در این نوع دوچرخه ها، بدن در حالت افقی قرار خواهد گرفت و پدال های دوچرخه جلوتر از پاها قرار دارند و کشیدگی در پاها بیشتر دیده می شود و گاهی اوقات این حس را انتقال می دهد که بر روی تپه دوچرخه سواری می کنید.

برای انتخاب هریک از این 2 نوع دوچرخه، در ابتدا باید اصول اولیه ویژگی ها و تجهیزات دوچرخه ثابت را بدانید. برای مثال:

فلایویل: یک دیسک با وزن بزرگ، معمولاً بین 12 تا 24 کیلوگرم، که روی چرخ جلویی دوچرخه متصل می شود. تنظیم این دیسک به سمت وزن بالاتر، باعث می شود احساس کنید برای پدال زدن نیاز به نیروی بیشتری دارید.

پدال‌ها: جایی که پاهای خود را قرار می‌دهید و برای انجام تمرین چه چیزی را حرکت می‌دهید. برخی از پدال ها ممکن است بدون حلقه برای نگه داشتن پاهای شما در جای خود باشند. در برخی از دوچرخه‌ها، پدال‌ها دارای مکانیزم گیره‌ای هستند که برای سوار شدن به کفش‌های مخصوص دوچرخه‌سواری نیاز دارید.

مقاومت: مقاومت احساس تنشی است که هنگام پدال زدن روی دوچرخه ایجاد می شود و ممکن است با یک دستگیره یا یک کنسول با دکمه کنترل شود. دوچرخه ها دارای سه نوع مکانیزم مقاومتی مختلف هستند که معمولاً با قیمت آنها مطابقت دارد. دوچرخه های ارزان تر ممکن است از مقاومت مبتنی بر تسمه سیستم استفاده کنند که در آن یک تسمه به دیسک فلایویل وصل می شود که با سفت شدنش باعث مقاومت بیشتر می شود. سطح بعدی مقاومت مکانیکی یا اصطکاک است. در این نوع، لنت های پشمی یا لاستیکی در بالا یا در دو طرف فلایویل قرار می گیرند. همانطور که دستگیره کشش را می چرخانید، لنت ها روی فلایویل فشرده می شوند که مقاومت را افزایش می دهد. البته این مقاومت باعث تخریب لنت ها در طول زمان می شود و ممکن است پر سر و صدا باشند. اکثر دوچرخه های سطح بالاتر از مقاومت الکترومغناطیسی استفاده می کنند. در این نوع، دو آهنربا در نزدیکی (اما نه روی) دیسک فلایویل قرار می گیرند. اگر دستگیره کشش را فشار دهید، آهنرباها به هم نزدیکتر می شوند و جریان الکتریکی بین آنها را افزایش می دهند و از فلایویل به عنوان رسانا استفاده می کنند. این همان چیزی است که مقاومت دوچرخه را ایجاد می کند. طبق گفته مهندسان، این مدل به شما سواری نرم تری می دهد و نیاز بسیار کمتری به تعمیر و نگهداری دارد.

صفحه نمایش: صفحه ای روی دوچرخه وجود دارد و مواردی را نشان می دهد که ممکن است شامل سرعت پدال زدن، زمان تمرین، کالری سوزی تخمینی و ضربان قلب شما باشد. برخی از نمایشگرها آنالوگ هستند و فقط اصول اولیه را نشان می‌دهند و برخی دیگر صفحه‌نمایش‌های لمسی دیجیتال hi-def هستند که حاوی اطلاعات بسیار بیشتری هستند.

برنامه نویسی تناسب اندام “متصل به WiFi“: دوچرخه های برنامه نویسی شده به طور کلی، متصل به WiFi هستند و در صفحه نمایش، کلاس‌ ها و برنامه های زنده یا از قبل ضبط‌شده را پخش و داده‌ های تمرینات شما را بروزرسانی می ‌کند. این مدل‌ معمولاً جزو گران‌ترین ها خواهند بود و ممکن است برای دسترسی به ویدیوهای تمرینی به هزینه اشتراک ماهانه نیاز داشته باشید.

وضعیت گارانتی محصول را در نظر بگیرید

یک دوچرخه گران قیمت باید دارای گارانتی خوب یا ضمانت کتبی از طرف سازنده به مصرف کننده باشد مبنی بر اینکه اگر محصول در یک بازه زمانی معین خراب شد، آن را تعمیر یا تعویض خواهد کرد. اما چه چیزی یک گارانتی را خوب می کند؟ گارانتی دوچرخه معمولاً بر اساس قاب، قطعات، لوازم الکترونیکی و نیروی کار تقسیم می شود. گارانتی قاب باید طولانی‌ترین باشد و حتی برخی از برندها، برای برخی مدل ‌ها ضمانت‌ های مادام‌ العمر را برای قاب ارائه می ‌دهند. پس شرایط در هر مدل و برند متفاوت است، بنابراین قبل از خرید دوچرخه، به گارانتی آن نگاهی بیندازید تا ببینید دقیقاً چه چیزی را پوشش می دهد و برای چه مدت است؟

آیا ویژگی های دوچرخه با قابلیت آنلاین را می خواهید؟ تصمیم بگیرید…

بخشی از هزینه دوچرخه ناشی از هوشمند و برنامه ریزی شده بودن یا نبودن آن است. دوچرخه‌های هوشمند، معمولاً هزینه بیشتری دارند و اغلب برای دسترسی به کلاس‌ های برنامه ریزی ‌شده نیاز به پرداخت اشتراک ماهانه خواهید داشت. ممکن است هزینه اشتراک شامل یک سال یا چند سال باشد. البته این نکته را فراموش نکنید که دوچرخه های آنلاین می توانند به شما انگیزه بیشتری بدهند؛ عمدتاً به این دلیل که به شما کمک می کنند پیشرفت خود را در طول زمان ببینید.

روی نحوه تنظیم دوچرخه برای تناسب تمرین دقت کنید

دوچرخه های ثابت، همانند دوچرخه های معمول، برای همه یک سایز نیستند. به این ترتیب، چیزی که خریداری می کنید باید ویژگی های قابل تنظیم داشته باشد. در حالت ایده آل، شما باید بتوانید صندلی و دسته را به سمت بالا، پایین، جلو و عقب حرکت دهید تا به تناسب دقیق برسید. موقعیت دقیق دوچرخه به نوع دستورالعمل های طراحی شده بستگی دارد. اما به طور کلی دوچرخه‌ های عمودی باید طوری تنظیم شوند که وقتی روی آن می‌نشینید، ستون فقرات شما صاف باشد و وقتی پاهایتان را دراز می‌کنید زانو کمی خم شده باشد و هنگام نگه‌داشتن آن، ساعدتان زاویه ۹۰ درجه داشته باشد. برای دوچرخه دراز کشیده، صندلی خود را طوری تنظیم کنید که وقتی پای خود را دراز می کنید، زانو خم شود. هنگام خرید دوچرخه، ممکن است بخواهید محدودیت قد و وزن آن را نیز در نظر بگیرید که این مورد نیز بین برندها متفاوت است، اما بیشتر دوچرخه‌ها برای افراد بین محدوده وزنی 80 تا 120 کیلوگرم طراحی می شوند.

مایلید پدال های گیره ای خریداری کنید؟

اگر در حال حاضر بودجه ای را که برای دوچرخه ورزشی خرج می کنید نسبتاً در خور توجه است، یک اکسسوری وجود دارد که ارزش توجه و هزینه بیشتر را دارد، به خصوص اگر قصد دارید با دوچرخه ثابت به سبک اسپین رفتار کنید: “کفش های دوچرخه سواری”. این کفش تخصصی دارای یک گیره است که به پدال می چسبد و بسته به دوچرخه‌ای که انتخاب می‌کنید، پدال‌ها ممکن است با هر دو دسته SPD یا LOOK Delta سازگار باشند. ورزشکاران حرفه ای، از طرفداران پر و پا قرص برای ایجاد این ارتقاء هستند و اعتقاد دارند که وقتی پاها را داخل قفس کفش جاساز کنید، هرگز به عقب برنمی‌گردید، احساس ثبات بیشتری می‌کنید و حتی می‌توانید سواری را با رقص ترکیب کنید که با اینکار، تجربه دوچرخه سواری عالی برای شما تداعی می شود. اکنون با توجه به این توضیحات، زمان معرفی و بررسی 2 نوع دوچرخه ثابت ایستاده و نشسته فرا رسیده است.

آشنایی با دوچرخه های ایستاده

دوچرخه‌ های ایستاده بدین گونه طراحی شده اند: صندلی باریک، پدال ‌هایی که درست زیر پاها قرار گرفته ‌اند و وضعیت بدنی رو به جلو ایجاد می کنند، با دسته‌ هایی که به شما امکان می‌ دهد دست‌ های خود را در موقعیت‌ های مختلف قرار دهید. همچنین  صفحه ‌های داخلی معمولاً دارای یک دستگیره در جلوی دوچرخه هستند که برای افزایش یا کاهش مقاومت در پدال زدن (با استفاده از مکانیسم‌ های تسمه ‌ای، مکانیکی یا مغناطیسی) تنظیم می شوند و پدال زدن را آسان‌تر یا سخت ‌تر می‌کند. پدال ‌ها به نوعی در اطراف ناحیه پا محکم تر می‌ شوند، چه تسمه ‌ای باشد که نیمه جلوی پا را می ‌پوشاند یا یک پدال گیره ‌ای که به کفش ‌های دوچرخه ‌سواری نیاز دارد. این کار باعث می‌شود که سخت ‌تر فعالیت کنید زیرا می‌ توانید فلایویل را هم در سرعت ‌های پایین و هم در سرعت های بالا به حرکت درآورید. همچنین با افزایش مقاومت، به شما این امکان را می دهد از زین و جایگاه خود بالا و پایین بروید تا احساس کنید در حال بالا و پایین رفتن از تپه ها هستید.

آشنایی با دوچرخه های عمودی

دوچرخه ‌های عمودی به نظر تفاوتی با دوچرخه ‌های معمولی ندارند اما به هر حال صندلی ‌هایی با بالشتک پهن ‌تر دارند و معمولاً پدال ‌ها تقویت ‌شده‌ نیستند. همچنین هنگام رکاب زدن براحتی نمی توانید بالا و پایین بروید چرا که ممکن است پایتان بلغزد یا سقوط کنید! این نوع دوچرخه ها همچنین دارای کنسولی هستند که معمولاً بین دسته ها قرار دارد که به شما امکان می دهد مقاومت را با فشار دادن دکمه ها به جای چرخاندن یک دستگیره کنترل کنید، بنابراین بیشتر شبیه کنترل تردمیل است. پس از آنجایی که تمرینات دوچرخه‌ سواری از نوع نشسته به اندازه دوچرخه ‌های از نوع ایستاده، باعث انجام حرکات به سمت بالا و پایین نمی شوند، تاثیر کمتری در پیشبرد اهداف عالی شما خواهند داشت.

آشنایی با دوچرخه‌های ثابت نشسته

دوچرخه‌های ثابت با طراحی نشسته کمتر شبیه چیزی هستند که در جاده‌ها می‌بینید: با صندلی کامل که پشتی و دسته‌ های فرمان را در کنار صندلی و در کنار کنسول پشتیبانی می ‌کند و پدال ‌ها نیز جلوتر از بدنه قرار می ‌گیرند که به سوارکار اجازه می‌ دهد هنگام رکاب زدن زانوها را باز و بسته کند. دوچرخه‌ های نشسته فشار کمتری را به مفاصل وارد و همچنین عضلات کمتری را در بدن درگیر می ‌کنند کارشناسان پزشکی می ‌گویند دوچرخه ‌های نشسته می‌ توانند گزینه خوبی برای افرادی باشند که می‌ خواهند یک دوچرخه سواری کم‌ ریسک و کم فشار داشته باشند، به‌خصوص اگر دوچرخه سوار از کمردرد رنج می برد.

امیدواریم توانسته باشیم تمام راهنمایی های لازم را برای یک انتخاب و خرید مناسب پوشش دهیم. برای اطلاع از آخرین خبرها، بررسی محصولات ورزشی و موارد دیگر، همواره مجله اسپوتیک را دنبال کنید. همچنین از طریق این لینک می توانید منتخب دوچرخه های ثابت در رنج قیمتی 5 تا 10 میلیون تومان را مشاهده و خریداری کنید.

مصطفی داودیان
کارشناس IT علاقه مند به تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *